Technische specificaties IF-Boat New

De IF-Boat New is gebouwd onder toeziend oog van het Zweedse IF klasseverbond, zodat de boot voldoet aan de IF klasse eisen. 


Lengte over alles | 7.86 Breedte | 2.24 m  | Diepgang  | 1.20 m.
Doorvaarthoogte  | 11.50 m | Gewicht incl. standaarduitrusting minimum | 2.150 kg
Materiaal  | GFK-polyester/Vinylester | Bouw  | Hand lay-up  | Romp  | S-spant
Grootzeil  | 16 m2 | Fok  | 10 m2 | Genua  | 15 m2 | Spinnaker | 36 m2
Zitplaatsen kuip | 4 personen | Slaapplaatsen  | 4 personen
Ontwerper | Tord Sunden Producent | SeacamperIF (Berlijn) 

Romp en dek 

De romp van vinylester heeft een 4-voudig sterkere bescherming tegen osmose dan standaard polyester. De verbinding tussen het polyester dek en de romp is verlijmd en extra gelamineerd aan de binnenzijde. Dit resulteert in meer stijfheid en een betere afdichting.  

Ramen

De twee ramen zijn van donker Polyacryl gemaakt en zijn zonder raamprofiel flush verlijmd in de opbouw. Hierdoor blijven ze lekvrij. Het moderne doorzichtige vluchtluik van Lewmar loopt ook gelijk met de opbouw. 

Zitcomfort 

Het zitcomfort in de kuip is aanzienlijk vergroot door een lichte knik in de rugleuning. Deze ergonomische verbetering mocht bij de nieuwe IF aanbrengen en is een grote vooruitgang voor het zeilplezier. 

Zelflozende kuip   

De afsluiters van de zelflozende kuip zijn eenvoudig te bereiken via de diepe bakskisten waar een staande fender in opgeborgen kan worden. Een licht hellend vlak en een goot aan weerszijden van de kuipvloer zorgt voor een goede afwatering. 

Tuigage 

De aluminium mast en giek met intern reefsysteem worden klasse conform geleverd door Selden. Het staand want is van RVS en het lopend want is van dyneema/polyester. De lieren zijn van Andersen Winches en het dekbeslag van Selden. 

Zeilen van Hyde Sails 

Bij de standaarduitrusting zijn een grootzeil en genua van het Hyde Sails X-Cut Challenge doek inbegrepen. Deze zeilen zijn speciaal voor de IF ontwikkeld en voldoen aan de IF klasseregels.  

Licht en sfeervol interieur

Nieuw is de binnenschaal die de boot een lichte en moderne uitstraling geeft en makkelijk te onderhouden is. Het interieur is van Khaya mahonie hout, mat gelakt. De standaard uitrusting heeft een kast aan bakboord en kussens in de voorpiek en kajuit. 

Een tijdloos ontwerp 

De IF-Boat is ontworpen door de Zweed Arne Tord Sundén (Göteborg 1909-1999). Tord Sundén groeide op in Göteborg en werd opgeleid tot scheepstimmerman bij Chalmers Tekniska Högskola in Göteborg. Hij werkte daarna als constructeur bij Eriksberg Mekaniska Verkstads AB in Göteborg. In zijn vrije tijd ontwierp hij zeilboten. De bekendste is de Nordisk Folkbåt (1941), aanvankelijk vervaardigd in hout en later in glasfiber versterkt met polyester.

In 1967 ontwierp hij de Internationell Folkbåt (IF-boat). In 1970 werd de IF-boat geaccepteerd als een One Design Class bij het Svenska Seglardförbundet. De produktie vond plaats bij Marieholms Bruk in Småland, Zweden. Onder licentie zijn er ook een aantal in Australië vervaardigd. Export vond plaats naar Duitsland, Noorwegen, Denemarken, USA, Zwitserland en Oostenrijk. De laatste IF-boat, met zeilnummer 3488, werd verkocht op 28 december 1984.

Vooral in Zweden, maar ook in Nederland, Denemarken en Duitsland, zijn er nog vele Marieholm IF-boats in gebruik als snelle wedstrijdboot en daarnaast als veilige cruiser- en lange afstand boot. De Atlantische Oceaan is er zelfs mee overgestoken. De boot is vanwege de geweldige zeileigenschappen makkelijk te zeilen onder alle weersomstandigheden.